Online Global Entertainment

2009

  • הגדלת גודל פונט
  • גודל פונט ברירת מחדל
  • הקטנת גודל פונט
Home ביקורות FIFA 10 – הביקורת המלאה

FIFA 10 – הביקורת המלאה

דוא
אינדקס המאמר
FIFA 10 – הביקורת המלאה
Page 2
Page 3
כל הדפים

הפשטות בענף הכדורגל היא מה שהופכת אותו לספורט הפופולארי ביותר בעולם. הקטע בכדורגל הוא שכל אחד יכול לשחק את המשחק בכל מקום. זיכרונות הילדות הכי טובים שלי, באו ממשחקי הכדורגל עם החברים, המגרש בעל השיפוע שהיה מוצף בכל חורף מחדש, המשחק עם כדור הטניס בחצר שליד חדר מלאכה, וכמובן שעות רבות של משחקים בפיפא.

סדרת משחקי פיפא שידעה ירידה ברמת הפופולאריות בשנים האחרונות לטובת סדרת פרו אבולשן של חברת קונאמי, סבלה בעיקר מתדמית בעייתית. התדמית שמעולם לא נגעה לפן הקוסמטי של המשחק (שמציג זיכיונות מלאים לעשרות ליגות ונבחרות ברחבי העולם), נגעה בעיקר למנוע המשחק עצמו שהרגיש רובוטי ולא אנושי. החדשות הטובות הן, שמנוע המשחק בכותר החדש הוא פשוט נהדר. המנוע שמציג ממשק שליטה נוח, מאפשר לשחקנים לשלוט על הקבוצות השונות במשחק בצורה נוחה ויעילה וזה מה שמקל מאוד על השחקן, בטח כזה שחושש לנסות מחדש את סדרת המשחקים.

ממשק השליטה על השחקנים, מציג כמובן את הפעולות הבסיסיות (בעיטה, מסירה, הגבהה וכדומה), לצד פעולות מתקדמות (שינוי כיוון, סימון מיקום, בעיטה מלאה ועוד). למרות שפעולות אלה לא חדשות במשחקי כדורגל, ולמעשה אין הרבה מה לחדש בנוגע להתנהלות של המשחק עצמו (מלבד העובדה שמאוד מציקה והיא שגם בקונסולות הדור הבא, לא פתרו את הנושא של נגיעת היד), הזרימה של המשחק היא טובה. למרות שיש לי וותק רב בכל הקשור למשחקי כדורגל, עדיין לקח לי זמן להתרגל למנוע המשחק, האינסטינקטים שלי השתמשו באופן מוגזם לחלוטין במקש הריצה במה שהוביל לרוב לאיבודי כדור מהירים וחוסר התמצאות מול השער. מנגנון הטריקים שמאוד רלוונטי לשחקן מהשורה (דרך יעילה וצבעונית לעבור שחקן), לא מצריך מהשחקן לזכור קומבינציות מסובכות (מדובר בשילוב הסטיק האנלוגי עם מקש ה-L2). למרות שזה נשמע פשוט על הנייר, היעילות של הטריקים במגרש טובה בעיקר בהתקפות מתפרצות ובריצה של אחד על אחד ובדומה למנגנון הריצה, שימוש מוגזם של השחקן, יוביל לאיבודי כדור מיותרים.



הטקטיקה שאותה פיתחתי במשחק, שמתבססת על טקטיקה ישנה אותה פיתחתי עם השנים, היא שבמשחקי כדורגל, קודם כל אני רוצה לחבר את מערך ההגנה ואחר כך את ההתקפה (במשחקי כדורסל אני פועל בטקטיקה הפוכה). העניין בחיבור ההגנה הוא שהביטחון במערך האחורי, נותן לי חופש פעולה לנסות דברים חדשים בהתקפה. שיטת ההגנה האפקטיבית ביותר עבורי, היא להפעיל לחץ על הכדור עוד בחלק המגרש של היריב ולהשתמש בכפתור הסיוע שהשחקן עם גבו אל הכדור (כפתור שמביא שחקן נוסף שילחץ על הכדור). בניגוד למשחק ההתקפה, כפתור הריצה עוזר לסגור מרחקים ושימוש מושכל במלכודות נבדל (ישנו תפריט מהיר שמאפשר להגדיר מלכודות נבדל, התקפות מתפרצות), בהחלט יעיל. במשחק ההתקפה הדגש הוא לנסות ולהניע את הכדור כמה שיותר דרך האגפים ולזהות חיתוכים של שחקנים. אחד הדברים הכי יעילים במשחק הוא השימוש בכפתור הסימון, שמסמן לשחקני ההתקפה לפתוח נתיבי מסירה ופועל בצורה נהדרת. בנוסף כפתור עצירת הכדור, מאפשר לשחקן לשנות כיוון בצורה פתאומית מה שמטעה את היריבים (במיוחד על סף הרחבה).


כנספח למנוע המשחק, מציג המשחק מספר רב של מדריכי וידאו שפשוט מראים סיטואציות שונות על גבי המסך ואת דרכי השליטה הנכונות. מעבר לעובדה שאני חושב שכל משחק שמכבד את עצמו צריך להשתמש במדריכי וידאו ויזואליים (שמדגימים את הכתוב בתרגילים השונים), אני חושב שהמדריכים הללו, עושים חסד עם המשחק ובהחלט עוזרים לשחקנים להשתפר במהלך תנועה. מעבר למדריכי הוידאו ובדומה לתדמית של EA, זוכה המשחק לפרזנטציה טובה למדי. הגרפיקה במשחק מציגה את כמות רחבה מאוד של אצטדיונים (וומבלי, האמירויות, אולד טראפורד, הברנבאו), לצד מודלים טובים למדי של השחקנים השונים. נכון שמבחינת ההשוואה למשחקי הכדורסל, אני עדיין חושב ששחקני הכדורסל נראים יותר טוב (בעיקר בגלל היבטים טכניים בדמות כמות שחקנים קטנה יותר על המגרש ומאגר שחקנים קטן יותר בפועל) אבל למרות זאת למודלים בפיפא אין במה להתבייש. אם יש דבר שכן הייתי משפר במידה מסוימת זה הדשא עצמו שנראה מעולה בזירת המשחק (זירה שמשמשת לאימונים וזמני טעינה), ופחות במשחק בפועל. כמובן שישנם הבדלים בין משחק באור יום למשחק בלילה (אני תמיד מעדיף לשחק בלילה), אבל מעשית אני חושב שהדשא צריך להראות יותר טוב.



מבחינת פס הקול של המשחק, מציג המשחק שדרות טובה אבל לא מושלמת. הכוונה שלי היא שכמות השורות וניתוח המשחק טובים למדי, אבל אחרי שבועיים של משחק, אני כבר התרגלתי לשורות השונות. אני חושב שניתן היה להוסיף למשחק עובדות על הקבוצות השונות ועל שחקני עבר ששיחקו בהן, אבל זה כבר קטנוניות במידה מסוימת. דווקא האווירה מהקהל, טיפה אכזבה אותי, הקהל אומנם צבעוני וממלא את היציעים השונים (אחד הדברים היפים במשחק זה להסתכל על האצטדיון במכלול), אבל מלבד שריקות בוז ושאגות שמחה, לא זכורים לי שירי עידוד ספציפיים.

fifa10_seriea_01_wm_2
fifa10_seriea_01_wm_2
fifa10_seriea_03_wm_2
fifa10_seriea_04_wm_2
fifa10_seriea_05_wm_2


מצבי המשחק העיקריים מציבים לשחקן אפשרות לנהל קריירה של קבוצה שלמה ואף קריירה של שחקן יחיד. מצב הניהול המרכזי שנקרא מצב המנג'ר, מאפשר לשחקן לבחור לשחק באחת מהליגות שמופיעות במשחק (כולל ליגות משנה), ולמעשה לנהל את הקבוצה בפועל (לעסוק בהעברות, טקטיקה, תקציב וכדומה). האתגר במצב הניהול הוא לדאוג להביא את התוצאות על המגרש במקביל לסיפוק תאוותם של בעלי הקבוצה. למרות שאצל שחקנים רבים האטרקטיביות במצב ניהול היא לקחת מועדון קטן מהליגה האנגלית השלישית או מהליגה הטורקית (כן פיני בלילי מופיע במשחק), ומשם להתקדם לעבר המועדונים הגדולים, אני תמיד מעדיף את המועדונים הגדולים. למרות שעל הנייר, נראה שמשחק עם מועדון גדול הוא קל מבחינת מעשית (שחקנים טובים יותר, תקציב גדול יותר), לא מדובר במשחק ילדים. הכוונה שלי היא שלאור המוניטין של הקבוצות, הציפיות של בעלי הקבוצה היא לפחות אליפות והגעה לשלבים המתקדמים בגביע המדינה. אני למדתי את זה על בשרי כאשר שיחקתי במצב עם קבוצתי האהודה, מנצ'סטר יונייטד. לאחר פתיחת עונה צולעת במשחקי הידידות (בעיקר תוצאות תיקו שלא היו מביישות את הפעול יהוד ביום טוב), הגעתי למשחק מגן הצדקה נגד צ'לסי עם הרכש הטרי בן סהר, שם ניצחתי בצמד בדקות הסיום (שהזכיר לי נשכחות ממאי 99). לאחר הניצחון על צ'לסי, השתחרר משהו בקבוצה והצלחתי לנצח מספר משחקים עד שהגיעו מספר תוצאות לא משכנעות מול קבוצות תחתית, במה שהוביל את בעלי הקבוצה לשלוח אותי הביתה לאחר המחזור השמיני בלבד.

מצב ניהול קריירת היחיד במשחק שהופך לאט לאט בשנים האחרונות למצב הכרחי במשחקי ספורט (מופיע בוואריאציות שונות גם בפרו אבולשן וגם ב-NBA 2K10), מציב בפני השחקן את האתגר ליצור שחקן ולקחת אותו אל התהילה. בפועל מדובר ברעיון מאוד אטרקטיבי, מה גם שהפרזנטציה בכל הקשור ליצירת השחקן היא נהדרת. במקום לשבת ולהחליט איזה אספקטים במשחק תרצו לשפר אצל השחקן שלכם בזכות נקודות ניסיון שונות, מציג המשחק ממשק של אלבום מדבקות וירטואלי (לפחות פה אין אסים ושטויות כאלה), האלבום מתמלא בזכות ביצועיו של השחקן על המגרש (לדוגמא הבקעת שערים תשפר את יכולות ההתקפה של השחקן). אני אישית יצרתי שחקן ולקחתי אותו גם לקריירה עם היונייטד. השחקן מתחיל בקבוצת המילואים של המועדון (ששילבה שחקנים צעירים לצידם של מייקל אואן וראיין גיגס), ומשם הוא מתחיל לטפס במעלה הדרגות. הטיפוס נעשה בזכות ניצחונות במשחקים והשלמת אתגרים (בתור חלוץ, האתגרים היו להבקיע שערים, לנצח בהפרש מסוים ועוד). המעבר לקבוצת הבוגרים, נעשה בהדרגה ומשחק אחד במדי הקבוצה הראשונה, בהחלט לא מעיד על מעבר לשם. בפועל הקונספט נראה טוב, מאוד ממכר (הרעיון של אלבום המדבקות הוא מגניב), אבל איפשהו לא ממש נהניתי מהמשחק עם שחקן אחד. הקטע שיש המון רגעים סטטיים במהלך המשחק, ואין לשחקן שליטה ממשית על המתרחש במשחק ההגנה, וזה משעמם לעיתים. למרות זאת ככל שלמדתי את הבסיס של מיקום השחקן על המגרש, הצלחתי לפתח טקטיקה טובה ומציאותית. הטקטיקה שאותה בחרתי הייתה לצאת בכוונה לנבדל ואז שהכדור מגיע להתקפה לחזור אחורה במהירות (טקטיקה שרוד ואן ניסטלרוי משתמש בה במציאות).

10.1_managermode_mmcentral_wm
10.1_managermode_mmcentral_wm
10.3_managermode_transfers_wm
10.4_managermode_tablesstats_wm
accomplishment_book_1
arena_accomplishment
attributes
my_club
stats
traits


מעבר למצבי המשחק האחרים (מצב יצירת טורנירים, מצב משחק מהיר ועוד), גולת הכותרת של המשחק בעיניי היא מצב המשחק המקוון. FIFA 10, מציג שורה רבה של משחקי רשת בהם אפשרות למשחק אישי ומשחק קבוצתי. משחק הרשת רץ בצורה חלקה ביותר שזהה למעשה למשחק הרגיל (מה גם שניתן לבחון את איכות החיבור של היריבים), ופשוט מהנה  ביותר. בהשוואה לאינטליגנציה המלאכותית במשחק הרגיל ניתן למצוא חידוד וערנות רבה מצד השחקן האנושי. האינטליגנציה המלאכותית של המחשב טובה למדי (בטח ברמת המשחק הקשות), ניתן לראות שהיריב פועל לפי תבניות מסוימות (משחק דרך האגפים לדוגמא), השחקן האנושי לוקח את התבניות הללו ופשוט לוחץ על הכדור בצורה טובה יותר, מעביר כדורי רוחב ועומק כמעט בכל התקפה ואפילו מנסה לתקוף הוצאות חמש מהרחבה. בשבועיים האחרונים, שיחקתי שעות על גבי שעות במשחק הרשת ולמדתי רבות על המשחק, הן בנושא הטקטי והן בהכרת הקבוצות השונות (רוב מוחלט של השחקנים הולך כמובן עם הקבוצות הגדולות, בעיקר ברצלונה וריאל). למרות שחטפתי תבוסות, ההתמודדות מול שחקנים בשר ודם, שיפרה אותי בטווח הארוך.

Dutch-NT_Sneijder_VPersie_Kuyt_Passing_Watermarked
Dutch-NT_Sneijder_VPersie_Kuyt_Passing_Watermarked
Dutch_NT_Dutch-wall-2_Watermarked
Dutch_NT_Huntelaar_Kuyt_VanBommel-volley_Watermarked
Dutch_NT_Kuyt-Huntelaar-Tasci_block_Watermarked
Dutch_NT_Kuyt_Huntelaar_Robben_Header-Watermarked


לסיכום, למרות שבשנים האחרונות שיחקתי בעיקר בפרו אבולשן (גילוי נאות, השנה לא שיחקתי במשחק, לכן אין השוואה בין הגרסאות השונות), החזרה שלי לפיפא, גרמה לי להנאה רבה. הסדרה הוותיקה שומרת על החדשנות והרעננות בדמות מנוע משחק טוב, פרזנטציה נהדרת ומצב רשת מושלם, ובהחלט מצליחה לגרום לי להתמכר מחדש. שלא תבינו אותי לא נכון, המשחק הוא לא משחק מושלם, יש לו בעיות (האינטליגנציה של השוערים במיוחד בכדורי גובה היא בעייתית מאוד), אבל המכלול הכולל גם אפשרות העלאה מיידית של גולים לאינטרנט, הופך את המשחק השנה לפחות עבורי למשחק של העם.

אורן נתן.




 



שמור את הכתבה ברשת החברתית
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! Twitter! TwitThis Joomla Free PHP
תגובות
הוסף תגובה חיפוש
עידן   |2009-11-18 13:47:05
ביקורת חזקה אורן.
זהר   |2009-11-18 14:26:56
ביקורת מעולה, אין מילים...

לדעתי המשחק בפיפ"א קרוב לשלמות, חוץ מהדברים שציינת אני הייתי מוסיף עוד אפשרויות לADDS-ON, אני דוגמא הייתי מציע לEA ליצור קבוצות חלומות, כלומר קבוצה של ריאל המורכבת מה11 הכי טובים איי פעם...

אחלה עבודה, מה הביקורת הבאה שמחכה לנו?
עומר  - על איזה קונסולה שיחקת?   |2009-11-19 07:17:19
PC XBOX PS3?
אורן נתן  - תשובות     |2009-11-19 08:13:26
שיחקתי כמובן בגרסת הפלייסטיישן 3.

לגבי רעיון ליגת החלומות, זה דווקא רעיון נחמד, במשחק השנה יש מספר שחקנים קלאסיים (קנטונה, קומאן, בקנבאוור ועוד), אבל אין את השמות הגדולים (מארדונה, פלה, קרויף) שהייתי שמח לראות במשחק כדורגל.

לגבי הביקורת הבאה,

ככל הנראה סמקדאון נגד רו 2010.

שוקי פורת   |2009-11-19 15:12:45
אורן תודה רבה !

אתה מסקר את 2 המשחקים שאני רוצה כרגע FIFA ו SVR10. מחכה בקוצר רוח לסיקור !
רום  - הביקורת שלך מצויינת.   |2009-11-20 03:46:17
למרות שאני חושב שפיפא טוב יותר מפרו אבולושן בכמה רמות, אני עדיין חושב שEA אזכבו השנה. ההבדל בין פיפא 10 לפיפא 09 הוא ממש, אבל ממש לא משמעותי. הגרפיקה השתנתה מעט, נוסף מצב של דריבל ב360 מעלות, אפשרות ליצור שחקן עם פנים משלך וכו'. כל הדברים האלו הם דברים נחמדים, אבל לא שווים את הקנייה של המשחק כל שנה מחדש. מה שאני אישית עשיתי הוא לשנות את ההרכבים בפיפא 09 להרכבים בפיפא 10 ופשוט להמשיך לשחק כך. אז אמנם, ב2010 המשחק ייחשב לישן יחסית, אבל עדיין אני אשמור את הכסף שלי למשחק המונדיאל.
הוסף תגובה
שם:
דואל:
 
אתר:
כותרת:
קוד UBB:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
 

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."