NBA 2K9 - הביקורת המלאה

ראשון, 14 יוני 2009 11:05 אורן נתן
הדפסה
דירוג משתמש: / 0
גרועהכי טוב 

משחק הכדורסל בדומה לחיים, מצריך תחכום וקצת מזל בשביל ההצלחה. מבלי לגרוע מענפי ספורט אחרים, בכדורסל, האפקט הפסיכולוגי בא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר. היכולת של פורטלנד לשגע את שאקיל אונ'יל בביצוע עברות מכוונות ודרך השמירה הייחודית של דניס רודמן על קארל מלון, מלמדות שהדינמיקה של המשחק היא בדברים הקטנים.

בכותר החדש בסדרת משחקי NBA 2K, ניתן לשם לב כבר מהרגע הראשון שהמשחק מנסה ללמד את יסודות הכדורסל השונים. מנוע המשחק דואג לעבוד על משחק ההגנה וההתקפה כאחד. בדומה למשחק הכדורסל האמיתי, הדגש של השחקן יהיה בעבודה הקבוצתית ובהנעת הכדור, יש אומנם מקום לפעולות אישיות אבל לא ניתן ללכת עם הראש בקיר. ממשק השליטה שמשלב בין הסטיקים האנלוגים למקשי החיצים הרגילים, מאפשר לשחקן לתאם את סוגי ההגנות (אישית, אזורית, לחץ), לסדר תרגילים בהתקפה (בידודים, דלת אחורית, חסימות לקלעים), לבדוק את המצ'אפים השונים ועוד. מה שלדעתי משפיע ישירות על ממשקי השליטה הללו, כפועל יוצא של רמות הקושי השונות הוא האינטליגנציה המלאכותית של היריב אשר מתאימה את עצמה לסגנון משחקו של השחקן. החוכמה של היריב באה לידי ביטוי בעיקר במשחק ההתקפה שם מזהה היריב כל פרצה קטנה ומנצל אותה באופן מיידי, במשחק ההגנה דואג היריב לצאת לחסימות ואף מבצע שמירות כפולות. האינטליגנציה המלאכותית באה לידי ביטוי גם בקבוצתו של השחקן. ניתן לראות זאת בכך שהשחקנים כל הזמן בתנועה וזיהוי נכון של מצבים, מוביל לסלים קלים. ממשק יעיל נוסף, הוא ממשק השליטה הכפולה שמאפשר לשחקן לחלק הוראות לשחקנים האחרים (יציאה לחסימה, השתחררות לקליעה ועוד). אני אישית חושב שהאינטליגנציה המלאכותית במשחק היא אחת הטובות שנתקלתי בהן. היכולת של היריב לזהות חילופים בהגנה ולנצל אותן היא גבוהה, למרות זאת הרגישות שלו לתרגיל הפיק אן רול וחוסר האפשרות לסדר תרגיל שלא מעמדת הרכז, משפיעה על המשחק לאורך זמן.

מנגנון הזריקה עצמו מאפשר לשחקן לזרוק באמצעות הסטיק האנלוגי, במקביל לאפשרות הזריקה הקונבנציונאלית (מקש הריבוע בשלט הפלייסטיישן). אפשרות הזריקה בעזרת הסטיק האנלוגי, מצריכה רגש רב אצל השחקן אבל בהחלט משפרת את תחושת הזריקה והתיאום באוויר. מנגנון זריקות העונשין במשחק, עובד אף הוא על הסטיק האנלוגי בכך שהשחקן צריך להרים ולהוריד את הידית במהירות הנכונה. במשחקים צמודים, קליעות העונשין הם פקטור חשוב ביותר ולכן מומלץ להתאמן. מבחינת תרגילי הכדרור השונים, מופיעים במשחק תרגילי הטעייה ויכולת לעבור שחקנים, דברים אלה באים לביטוי בעיקר במשחק הפתוח ופחות במשחק העומד.

 

nba2k900
nba2k900
nba2k901
nba2k902
nba2k905
nba2k92
nba2k95
nba2k97
nba2k98
nba2k99


מצבי המשחק השונים, מציגים לשחקן אפשרויות משחק רבות. מצב המשחק המרכזי במשחק, הוא מצב התאגיד שמאפשר לשחקן לקחת את השליטה על אחת מקבוצות הליגה הטובה בעולם. השליטה של השחקן מתבטאת בכך שהוא נהיה אחראי על כל הפעולות השונות (תמרון תקרת השכר, מעקב אחרי רצונות השחקנים, מעקב אחר שחקנים צעירים ועוד). האינטראקציה בין השחקן לקבוצה, מאפשרת לו לראות את הכימיה הקבוצתית ואף לעבוד עם השחקנים השונים באימונים אישיים. האימונים האישיים במשחק, מופיעים בדמות מיני משחקים שבהם השחקן צריך לבצע משימות מסוימות תחת פרק זמן מוקצב. לדוגמא עבודה על ההגנה, דורשת מהשחקן לעצור כניסות לסל של היריב במספר ניסיונות מוגבל. מבחינת האימון הקבוצתי, ישנה אפשרות להגדיר לקבוצה אימונים קבוצתיים אבל אין אפשרות לשלוט בהם מעבר לכך. אני התאכזבתי מכך, שלא ניתן להיכנס למצב האימון הרגיל (מופיע בתור מצב נפרד), דרך מצב התאגיד ובכך לשפר בצורה יעילה יותר את התיאום בתרגילים השונים. מבחינת העיצוב של מצב התאגיד, רוח העיצוב היא בדמות אתר האינטרנט הרשמי של ליגת ה-NBA. בין הידיעות שניתן לקרוא שם, מופיעות ידיעות לגבי תוצאות המשחקים מרחבי הליגה, שחקני השבוע, רצונות השחקנים, שיאים חדשים ועוד. החיסרון בעיני הוא שלמרות שמדובר בפונקציה טובה למדי, הידיעות מתבטאות בעיקר בכותרות ואין למעשה כתבה. אל הנתונים הסטטיסטיים ניתן לגשת ישירות דרך תפריטי המשחק השונים ולכן עיצוב זה מתפספס במידה.

מצבי המשחק הנוספים כוללים את מצבי העונה והפלייאוף הבסיסיים, בנוסף למצב האימון ומצב הרחוב. מצב האימון טומן בחובו אפשרויות למידה רבות. אפשרויות הלמידה, מאפשרות לשחקן המתחיל להבין את רזי המשחק השונים ובהם כיצד לבצע את התרגילים השונים, כיצד לשמור בהגנה וכיצד לקלוע עונשין. מצב זה מלווה בהסברים כתובים שמתארים את אופן ביצוע התרגיל, למרות זאת אני חושב שהדגמה ויזואלית בצירוף פידבקים לביצוע השחקן היו תורמים רבות למצב. מצב הרחוב עצמו מאפשר לשחקן לנסות את מזלו בתחרות שלשות (ניתן לזרוק רק עם הסטיק האנלוגי), משחקי רחוב שונים (21, שלוש על שלוש ועוד), גולת הכותרת היא תחרות ההטבעות המפורסמת. תחרות ההטבעות לוקחת את השחקן לקרב וירטואוזי מול טובי המטביעים מרחבי הליגה. באפשרותו של השחקן לבצע מספר רב של הטבעות שונות בשילוב אמצעים נלווים (ספסלים, מכוניות ועוד). למרות שמדובר במצב אטרקטיבי למדי, אני לא ממש נהניתי מממשק השליטה על ההטבעות עצמן. על מנת להטביע צריך השחקן לתזמן את מהירות התגובה בשילוב נכון עם הסטיק האנלוגי. על מנת להקל על השחקן, מופיעה במשחק האפשרות להתאמן על ההטבעות השונות דרך מצב האימון שמאפשר ביצוע חוזר ונשנה של הטבעות מבלי לחץ הציון והזמן.

הפרזנטציה הכללית של המשחק שמשלבת בתוכה את הגרפיקה ופס הקול של המשחק, תורמת רבות למשחק. הדרישה הגדולה ביותר של קהל השחקנים בשנים האחרונות, הייתה שבחברת TAKE TWO שמפיצה את המשחק, ידאגו לשחזר את הפרזנטציה המופלאה ממשחק הפוטבול  NFL2K5 (האחרון שהפיצה החברה לפני שאיבדה את הזיכיון). משחק הפוטבול שללא ספק הקדים את זמנו, כלל תוכניות סיכום וניתוח מתקדם בדומה לשידורי הטלוויזיה. במשחקי כדורסל ישנה בעיה ליצור תוכנית סיכום וירטואלית שמציגה את התקצירים השונים מרחבי הליגה לאור מגבלות טכניות. למרות זאת ניסו השנה יוצרי המשחק להגיע לרמת פרזנטציה שתניח את היסודות לקראת המשחקים הבאים, בזה הם ללא ספק הצליחו. הפרזנטציה במשחק מציגה גרפיקה מתקדמת שיורדת לפרטים הכי קטנים, בין אם במראה של השחקנים עצמם ובין אם בדברים הקטנים על הפרקט (מעודדות, חסויות, קמעות ועוד). הייחוד בפרזנטציה בעיניי הוא השילוב בין מבחר האנימציות הרחב, לזוויות הצילום השונות. האנימציות השונות שמדמות את סגנונות הזריקה של מיטב שחקני הליגה (כולל האופן בו הם זורקים את זריקות העונשין), לצד הבעות הפנים שלהם יוצרות תחושה שמדובר בשידור אמיתי. הדוגמא הבולטת בעיני, היא דווקא כאשר אחד הכוכבים יורד לספסל וזוויות הצילום דואגות לצלם אותו מעודד מהספסל.

nba2k903
nba2k903
nba2k904
nba2k906
nba2k91
nba2k93
nba2k94
nba2k96


פס הקול של המשחק, מציג את צוות השידור של קלארק קלהוג, קווין הארלן ושדרית הקווים שריל מילר. צוות השידור עושה עבודה טובה בניתוח המשחק בשילוב נתונים פיקנטיים. מבחינת כמות השורות שהוקלטה לשדרים, ניתן לשמוע שורות שחוזרות על עצמן (בעיקר בסיום משחקים), למרות זאת זה לא מפריע לזרימה השוטפת של המשחק. הדבר שאכזב אותי בשדרות הוא שבמצב התאגיד עצמו, אין כמעט התייחסות למצב הקבוצות השונות, גם אם קבוצה תעלה לאחר רצף של הפסדים, לא תהיה התייחסות ממשית של השדר. מלבד צוות השידור, כולל פס הקול של המשחק שירים קצביים שחלקם מוכרים ממשחקי ספורט בעבר (JUMP N MOVE), למרבה האכזבה אין אפשרות להוסיף שירים דרך הדיסק הקשיח של הפלייסטיישן 3.

בנוסף אל מצבי המשחק השונים, תמיכת המשחק ברשת האינטרנט היא רחבה. היכולת להוריד הרכבי קבוצות מעודכנים ובהם גם שינוי בהגדרות השחקנים, נותנת למשחק אורך חיים עצום. היופי הוא שכל ההעברות הגדולות מתעדכנות בזמן אמת וכך גם התלבושות. לדוגמא עדכוני המשחק מאפשרים לשחקן לשחק את משחק האולסטאר של שנת 2009 במלוא הדרו (הרכב השחקנים, התלבושות ואפילו הסימון על האולם בפיניקס). בנוסף להורדת הרכבים הרשמיים שאותן מפיצה TAKE TWO, ניתן להוריד יצירות של שחקנים אחרים ובהם שחקנים והרכבים קלאסיים כדוגמת נבחרת החלומות המקורית. הורדות אלה זוכות למערכת דירוג אינטראקטיבית שנתונת לשחקן אינדיקציה לגבי טיבה.

משחק הרשת עצמו, מאפשר לשחקן לשחק במצבי המשחק השונים מול שחקנים מרחבי העולם. מערכת הדירוג האוטומטית דואגת להציג את השחקנים הטובים ביותר ואף כוללת סטטיסטיקות מלאות לגבי יכולותיו של השחקן. מבחינת המשחק עצמו, לרוב הוא רץ חלק ואין לאגים שמשפיעים על איכות המשחק. ניתן לראות הבדלי סגנונות בין השחקנים השונים כאשר חלקם מעדיפים לשחק בסגנון מפוזר יותר בעוד אחרים מנסים לשמור על משחק קבוצתי. בין מצבי המשחק השונים, מופיעה אחת האטרקציות החדשות של משחקי הספורט והיא היכולת לשלוט על שחקן אחד בקבוצה. משחק הרשת מאפשר לשחקן, להרכיב משחק עם תשעה שחקנים נוספים כאשר כל אחד שולט על שחקן אחד. הדבר שאני חששתי ממנו, הוא שמשחק כזה יהיה מפוזר למדי ויהיה תלוי בשיגעונות של הרכזים. בפועל המשחק עומד בצורה סבירה לחלוטין (המשקל של הרכזים עולה על שאר השחקנים), ניתן לראות שיתוף פעולה בין השחקנים השונים אשר נבנה בעיקר לאורך המשחק ובהתאם להתפתחויות השונות. הקושי האמיתי עבורי היה דווקא במשחק ההגנה ולא פעם חגגו עלי מתחת לסלים.

לסיכום, NBA 2K9 הוא משחק כדורסל נהדר. למרות שממשק התפריטים שלו מסורבל ומנוע המשחק עשוי להיות לא ידידותי לשחקן חדש, מדובר במשחק שלוקח אלמנטים רבים ממשחק הכדורסל ומעביר אותם בהצלחה למשחק וידאו. הדגש שצריך לשים במשחק ההגנה לצד הרצת תרגילים אפקטיבית בהתקפה, הופך את הדברים הקטנים (סגירה לריבאונד, קליעות עונשין) לשילוב של תחכום ומזל.

אורן נתן.

 



שמור את הכתבה ברשת החברתית
Reddit! Del.icio.us! Mixx! Free and Open Source Software News Google! Live! Facebook! StumbleUpon! Twitter! TwitThis Joomla Free PHP
תגובות
הוסף תגובה חיפוש
מעוז  - שאלה לגבי המשחק nba 2k9   |2010-07-28 09:50:27
שלום. אינני רוצה שילדי יצפו במעודדות במשחק בגלל היותינו דתיים.
האם ידוע לכם על אפשרות להוריד את המעודוות במשחק.


תודה (די דחוף(
אורן נתן  - re: שאלה לגבי המשחק nba 2k9   |2010-07-30 02:29:58
מעוז כתב:
שלום. אינני רוצה שילדי יצפו במעודדות במשחק בגלל היותינו דתיים.
האם ידוע לכם על אפשרות להוריד את המעודוות במשחק.


תודה (די דחוף(


עקרונית לפי מיטב ידעתי, לא ניתן להוריד את המעודדות מהמשחק, יתכן וניתן בתפריט המשחק לבטל הילוכים חוזרים ואלמנטים מהפרזנטציה, אבל לא סביר שהמעודדות יעלמו לגמרי. בכל מקרה תפקידן הוא בעיקר בפסקי הזמן והמעברונים, שניתן להעביר אותם בלחיצה פשוטה על מקש ה-START לפי מיטב זכרוני.

הוסף תגובה
שם:
דואל:
 
אתר:
כותרת:
קוד UBB:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
 

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."